4K utan frysningar: vilken internetanslutning och router behövs för stabil IPTV?
Jag trodde länge att “hög hastighet” på pappret var hela lösningen, men 4K avslöjar brister i hemnätet snabbare än något annat. Först bytte jag till en router som klarar verklig gigabit-WAN (inte bara teoretiskt) och har vettig köhantering så att uppladdningar och molnbackup inte kväver videon. Sen drog jag kabel (CAT6) till TV-bänken—Wi-Fi 5 GHz med 80 MHz kanalbredd och DFS fungerar okej, men kabel är fortfarande kung. IGMP-snooping hindrade multicast från att skräpa ned nätet, och jag satte NAS-backuper 02:00–05:00 i stället för prime time. Resultatet: jämn 35–40 Mbit/s per 4K-ström utan mikrohack och med stabil buffert.
2 visningar

Glöm inte jitter och bufferbloat—det är ofta de som gör att bilden “rycker” trots snabb lina. Jag slog på Smart Queue Management (t.ex. CAKE/FQ-CoDel) så att routern inte bygger köer under kvällstrafiken. Därefter testade jag olika spelare och körde kortare buffert på live, längre på VOD. För att få en rättvis referens mäter jag alltid kvällstid och dokumenterar ändringar i en enkel logg. Med den disciplinen fick jag en 4K-upplevelse som faktiskt känns som TV, inte lotteri. För nordiska hushåll som vill ha robust setup är nordisk iptv fullt görbart med rätt nätverksgrund.