Vad funkar när energin tar slut på eftermiddagen
Varje dag runt tre blir fokus noll och jag tar ofta första bästa söta grej. Skulle hellre vilja ha något jag kan ha i väskan som inte spikar blodsockret. Vet att energibars finns i mängder, men hur väljer man egentligen? Vilka märken bortser jag från och vad ska stå högt upp i innehållslistan? Behöver också veta hur de funkar ihop med lätt styrka och lugn löpning.
4 visningar

Starta med att läsa första tre raderna i innehållsförteckningen: om basen är havre/nötter och det finns tydligt protein (vassle, ärta) samt någon fiberkälla är du på rätt spår. Håll koll på portionens storlek – många barer är “2 portioner” i ett paket. För enkel jämförelse av varianter som passar både före och efter lätta pass använder jag https://www.tillskottsbolaget.se/sv/bars/energibars
där det är lätt att hitta alternativ utan överdrivet socker och med vettig proteinnivå. Före träning: ½–1 bar cirka 30–45 min innan. Efter träning: kombinera baren med vatten eller en frukt. Till vardags: ta en när suget kommer i stället för kakor, men räkna in den i dagens energi.